onsdag 8. desember 2010

Permisjonssøknadene for eksamen er avslått

To uker av min kommunale 5 ukers ferie brukes enten til eksamensforberedelser eller til selve eksamensuken. Slik har jeg holdt det gående i flere år. En av årsakene er at høgskolen med sitt fjernundervisningsopplegg vil spre pensumsleksjonene utover semesteret. Kanskje gir det en bedre forståelse av innholdet når litteraturen leses over tid og det er en uke eller to mellom de praktiske oppgavene. Men det er en grunn til at de fleste av oss velger denne formen for undervisning. De siste leksjoner er vel tett opp mot eksamen.

I fjor tok jeg ferien rett i eksamensperioden. I år tenkte jeg å gjøre det motsatt. Jeg trengte de to ukene til lesing. Et av fagene er "Programmering i java" og alt som heter programmering trenger ikke like lett inn i en 46 år gammel hjerne. Eller for å si det på en mindre diplomatisk måte. Matematikk og programmering er fag jeg har lite talent for. Og når man er en fjernundervisningsstudent så er det dessverre ingen mulighet å rekke opp hånden å si at; "dette skjønner jeg ikke".

Jeg skjønner (uansett om jeg ikke har lyst til å skjønne) at det er uaktuellt å søke om de to lesedagene man kan få før eksamen. Mine fag er ikke helseorienterte. Men selve eksamensdagen? Jeg leverer en søknad som jeg alltid gjør, og går ut i en ferie full av lesing, matematikk og programmering. Når jeg kommer tilbake er permisjonssøknadene avslått. Og det er selvsagt min egen skyld. Jeg har søkt permisjon med lønn. Det var ikke meningen. Jeg skulle selvsagt ha søkt permisjon uten lønn. Men søknadsarket var en kopi av en kopi av en kopi. Det var såvidt jeg i ettertid så at det var en rubrikk for dette valget.

Min feil. Men... kunne ikke soneleder, som vet at vi går gjennom dette to ganger pr. år, ha sendt meg en melding om;

"Hei. Jeg ser at du har krysset av for lønn. Mente du ikke uten lønn?
"Hei. Du får permisjon, men uten lønn."
"Jeg tok meg den friheten å krysse av for uten lønn. Det er det du mente ikke sant?

Jeg kommer tilbake fra ferie for å finne permisjonssøknadene avslått. Det er altfor kort tid til å forhøre seg om noen kunne tenkt seg å bytte vakter. Jeg ringer sjefen, men det er ikke mye hjelp å få der. Hun følger jo bare reglementet.

Jeg sitter på nattvakt og irriterer meg grønn. Og sender en sms.

"Har jeg ville fått permisjon om jeg hadde søkt permisjon uten lønn?"
"Uten lønn ja."
"Jeg skjønner det, men hadde jeg da ville fått permisjon?"
"Såfremt sonen kan skaffe vikarer."

Ikke lett å presse soneleder kl. 23.00 om natten. Men jeg får ikke bekreftet om jeg har rett til permisjon under selve eksamen. De har jo ingen problemer med å skaffe vikarer rett fra "gata" når min makker det siste året har vært en ubesatt stilling. Men slik er regelverket.

Min feil? Ja. Men når nyåret kommer og jeg vet hvilke dager neste års eksamener er på, skal jeg søke permisjon uten lønn gjennom forbundet. Med 4.500 kroner pr. fag, så vil jeg gjerne være sikret at jeg får fri eksamensdagen. Å gå rett fra nattvakt til eksamen ser jeg mørkt på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar