lørdag 4. desember 2010

Høgskolen og pensumslitteratur 1

Nesten samtlige fag som takes av nettstudenter er laget slik at de inneholder 12 leksjoner som deles ut gjennom semesteret. Noen ganger er det skremmende nok hele pensum. Andre ganger kan det være utfyllende til pensum. Leksjonene blir lagt ut på fagets hjemmeside en gang i uken. Jeg tolker det dithen at høgskolen har funnet ut at dette gir best resultat ved at man konstant må arbeide i faget. Likevel vil jeg pirke litt i dette. For det er en grunn til at de fleste er nettstudenter. Vi jobber, har familie, er på  reiser i forhold til jobben, turnusarbeid og listen kunne fortsatt. Hvorfor kan vi ikke få alt materialet ved skolestart? Så får vi i hvertfall lest på leksjonene når vi har tid? Vi betaler tross alt 4500 kroner for et fag på 6 studiepoeng. Det blir 22.500 kroner på ett semester det.

Så har vi irritasjonsmomentet. Alle disse 12 leksjonene kommer med øvinger, og et minimum av 8 øvinger må besvares og godkjennes for å kunne gå opp til eksamen. De trenger ikke å gjøres sammenhengende. Du kan godt bestemme deg for å droppe øvingen som går til leksjon 3 og heller gjøre unna øvingen som hører til leksjon 9 eller 10, såfremt sluttresultatet er det samme. 8 godkjente øvinger av 12 mulige.

Jeg har nettopp avlagt eksamen i faget "Nettverkssikkerhet". 6 studiepoeng blir det, for jeg regner med at jeg står. Har ingen anelse om hva jeg kan forvente meg i karakter, for jeg bommet litt på noen spørsmål. Ikke det at jeg ikke hadde lest leksjonen, men jeg hadde ikke fått løsningen til øvingsoppgaven som omhandlet emnet. Hvorfor? Fordi jeg ikke hadde levert den øvingen til godkjenning. Hvorfor? Jeg klarte ikke å finne det jeg mente var et riktig svar og jeg klarte ikke å gjennomføre den praktiske biten.

Fra høgskolens side skjønner jeg argumentasjonen om at løsningsheftet skal være en gullerot for å gjøre alle øvinger. Men skjønner de min? Jeg trenger løsningsheftet for nettopp den øvingen fikk jeg ikke til. Og er ikke løsningsheftet en del av pensumslitteraturen? Hvis ikke, så burde den bli det. For jeg betaler 4.500 kroner for faget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar