torsdag 9. desember 2010

Eksamen etter nattvakt er ikke å anbefale

Jeg skulle aldri ha søkt om permisjon for å avlegge eksamen. Jeg skulle ha skjønt at slikt er en risikosport. Og uansett om jeg kan skylde på meg selv denne gangen, så vet jeg av erfaring at det er ren og skjær gambling. Jeg skulle selvsagt ha tatt meg en fridag. Ikke sant? Klemt fingrene litt rundt nesen og vært bare sååå forkjølet.

Men jeg får meg faen ikke til å gjøre det. Min nattvaktskollega er en "ubesatt stilling", så det ville ikke gått utover noen. Problemet er at "det er bare ikke meg". Ikke får jeg meg til å ta en liten høneblund på jobb heller. Lene meg godt tilbake i stresslessen og sette på vekking på mobiltelefonen hver halvtime. Hvem ville visst? Ingen.

Alt jeg kunne ønske meg var en rolig nattvakt, men mitt ønske ble ikke oppfyllt. Det ble en rimelig aktiv nattvakt sammen med mine demente brukere. Det var som om hele gjengen hadde tatt seg noen "uppers". Vel. La meg si det slik. Det er ikke brukernes skyld at jeg har eksamen etter nattvakten. De skal få den omsorgen de har krav på uansett. Og når det først blir en urolig natt så får man bare ta det med et smil. Slik er det bare.

Jeg kom meg til eksamen. Dessverre klarte jeg ikke å konsentrere meg. Jeg var trøtt, utslitt, sulten, og fremdeles rimelig irritert over at permisjonssøknaden ikke gikk i orden. Jeg klarte rett og slett ikke å sette sammen setninger til noe konstruktivt. Faget heter Entreprenørskap. Hvem skulle tro at 25% av eksamen gikk på Maslows behovspyramide og McGregors teori X og Y. Det er ikke psykologi grunnfag jeg tar. Det kom som en overraskelse. Men det var faktisk pensum, og det var satt opp som spørsmål i 2006, men som en skikkelig outsider. Her måtte jeg virkelig tenke. Det er jo egentlig så lett, og noe jeg har vært innom innen flere fag. Men som tittelen sier. Eksamen etter nattvakt er ikke å anbefale.

Entreprenørskap er et typisk lesefag. For meg betyr det en A eller B som karakter. Dette kan fort bli en C.

Jeg har allerede fått karakteren. Jeg fikk en C. Det var 1A, 1B, 3C og 3E. Det blir vel midt på treet. Akkurat nå sitter jeg og tenker at dette må jeg bare ta opp. Jeg kan gjerne få en C på et av fagene jeg ikke skjønner bæra av, men dette? Ikke faen om jeg skal utsette meg for dette en gang til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar