tirsdag 31. august 2010

Canal Digital og kabelbrudd x 1

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva man gjorde før internet kom. Så jeg mer på TV? Egentlig ikke. Skravlet jeg mer i telefonen? Kanskje. Leste jeg flere bøker? Nja, jeg gjorde kanskje det. Hadde jeg et liv utenfor dataverdenen? Ja, utvilsomt.

Det er utrolig hvor mye tid som går med til å surfe på internet. Hovedartiklene i Adresseavisen, VG, Dagbladet og Aftenposten må leses. Det gir meg en liten indikasjon på at verden fremdeles eksisterer og forhåpentligvs går fremover. Så er det rett over på Facebook. Må jo sjekke statusen til mine venner og også de som er på vennelisten men som jeg ikke regner som venner i ordets rette forstand. Så kommer Gmail. Den er lite brukt nå som inbox’n til Facebook er i bruk. Stakkars de som ikke er på Facebook. De blir jo avglemt i enhver sammenheng. Så må man inn på YouTube. Bare for å sjekke om noen flere har vært inne på mine videoer. Ikke kjenner jeg noen av tilskuerne, men det er artig å se aktivitet. Så er det en webside for sjakk. Bare for å se om det er mitt trekk eller ikke. Og før jeg vet ordet av det, har det gått noen timer. Og det verste er at prosessen gjentar seg flere enn en gang i løpet av dagen.

Men på fredag kom jeg ikke lenger enn til Adresseavisen. Fem sekunder etter at førstesiden vises er det slutt. Jeg er på nippet til å snakke til min ruter i en heller streng tone og bruke ord jeg helst ikke bør bruke. Men jeg kikket ut gjennom vinduet først. Jeg kom fra nattvakt og de holder på å grave opp gaten. Jeg har parkert på en lekeplass i nærheten og gått hjem mellom store gravemaskiner som ser ut som stridsvogner der jeg piler frem og tilbake mellom dem for å krysse gaten. Nå når jeg kikker ut gjennom vinduet, ser jeg en enorm skuffel som røsker tak i noe på kanten av eiendommen. Jeg vet med en gang hva det er. Internetkabelen. FAEN.

Klokken hadde heldigvis passert 8 om morgenen og jeg er på telefonen til Canal Digital. Etter nesten 10 minutter i samtale med en eller annen support person som vil jeg skal nulle ut ruter og alt det der, får jeg han endelig til å se om de får kontakt med ruteren. Det gjør han ikke. Greit. Jeg skjønner. Min mistanke blir bekreftet når jeg rusler ut og ser en avkappet kabel ligge der ved siden av skuffelen. Gravemaskinsjåføren er like oppgitt. For Canal Digital har ikke sendt inn dokumentasjon på hvor kabelen ligger. De har ikke sendt inn dokumentasjon på noen verdens ting.

Jeg skrev inn en helsides klage til Canal Digital i Adresseavisen for noen år siden. Det ble fortgang i sakene og Canal Digital la ned kabel. Man skulle tro at etter alt det ”tullet” og den utgiften Canal Digital fikk for å grave ned en kabel kun for meg, fikk dem til å registrere denne ved kommunen slik at jeg ikke fikk nye problemer. Men, neida.

Kabelen ble kuttet på fredag morgen. Så har vi lørdag og søndag og deretter de to dagene Canal Digital har på seg for å rette feilen. Jeg skriver i tittelen (x1) for jeg er sikker på at dette ikke blir den eneste gangen jeg er på telefonen i løpet av de nærmeste ukene. Jeg kjenner Canal Digital for godt til det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar