tirsdag 13. april 2010

Dagen før gastroskopiundersøkelsen

Meg: Jeg har vondt i halsen, slimer og spytter blod!
Legevakten: Det er sikkert bare en virusinfeksjon. Det går sikkert over om en noen uker.

Meg: "Jeg har vondt i halsen, slimer og spytter blod!"
Lege Aleris: "Halsen føles bra ut. Røntgen av lungene for å utelukke lungekreft?" (Prøven kom tilbake med bra resultat.)

Meg: "Jeg har vondt i halsen, slimer og spytter blod!" (Jeg har med meg bilder av både blodet og nærbilder av et soppinfisert stabbur som jeg rev tidligere det året.)
Hals spesialist Aleris: "Ingenting i veien her. Det er normalt. Undertrykk i munnen vet du." (Han så ned i halsen med et speil).

Meg: "Jeg har vondt i halsen, slimer og spytter blod! 2 desiliter slim pr. time til tider."
Min nye fastlege gang nr 3. "Vi kan ordne time til halsundersøkelse på sykehuset? Det er 3 måneders ventetid." (Blodprøver takes).

Meg: "Jeg har vondt i halsen, slimer og spytter blod!" (Jeg har med meg bilder av både blodet og nærbilder av et soppinfisert stabbur som jeg rev tidligere det året.)

Hals spesialist ved Aleris: "Her er alt normalt." (Han ser ned i halsen med slange gjennom nesen. Tar også prøver som kommer tilbake uten noen indikasjoner.

Meg: "Hjeeeeelp!"
Min nye fastlege gang nr 6: "Vi får bare vente til du kommer inn til halsspesialist på sykehuset. Jeg setter deg også opp til gastroskopiundersøkelse. Det er 3 måneders ventetid." (Nye blodprøver takes.)

Meg: "Hjeeeeelp!"
Halsspesialist ved sykehuset: Her var det mye sopp i halsen. Her er en tablettkur. Kom tilbake om 2 måneder." (Hun går ned i halsen med slange gjennom nesen.)

Meg: "Det har blitt litt bedre."
Halsspesialist ved sykehuset: "Det ser bedre ut også. Behold timen til gastroskopiundersøkelse." (Hun ser ned i halsen med et speil.)

Jeg er egoistisk nok til å forbanne norsk helsevesen og samtidig synes synd på meg selv. Jeg skal innrømme at jeg til tider har trodd at dette kan være alt annet enn en soppinfeksjon og det har stresset meg voldsomt opp. Det hjelper heller ikke å måtte vente i over ett år for å få klarhet i årsaken. Det som verre er, er alle de som har en reell mistanke om kreft eller andre sykdommer. Hvis det skal ta over ett år for å finne årsaken til vondt i halsen, slim og blod i spyttet, hvilken ventetid er det de har? Og hvor mye vil sykdommen utvikle seg mens de venter?

For min egen del har jeg endelig fått dato til min gastroskopiundersøkelse:

"SVAR PÅ HENVISNING MOTTATT 10/12/09
Du vil senere få brev om time for undersøkelse/utredning på LABORATORIUM FORDØYELSE- OG LEVERSYKDOMMER og vi håper å kunne tilby deg time før 10/03/10."

Bare det å se ordet "leversykdommer" i et brev til meg, får meg til å gispe litt ekstra etter luft. Men det skal jeg overleve. Denne gangen skrev de "håper å kunne tilby meg". Det skjønner jeg godt, for den 10 mars kom og gikk uten noe brev fra sykehuset. Men når den 10 april kom og gikk, begynte jeg å lure på om det har kommet et brev som jeg ikke har vært oppmerksom på.

Jeg ringte for å forhøre meg.

"Det er lenge til du får time ennå. Men vi har en kansellasjon i morgen. Vil du ha den?"
"Hva? I morgen?"
"Kl. 17:15. Ellers er det lang ventetid."
"Får jeg noe beroligende?"
"Nei. Siden det er på ettermiddagen har vi ikke muligheten til det."
"Nei vel? Enn hvis jeg klarer å skaffe noe beroligende selv?"
"Det er greit."

Som hjelpepleier har ikke jeg noen skryteverdig inntekt. Men jeg betaler mine skatter som alle andre. Jeg ser på tv debatter slik som alle andre, og jeg kan da ikke være den eneste som har fått med meg at det stadig går fremover i norsk helseveset og at det bevilges mere penger nå enn tidligere, og at det er flere som utdannes og arbeider innenfor helsesektoren. Utfra all den informasjonen jeg passivt mottar, skulle det ikke da forstås slik at ventetiden ville blitt redusert?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar