søndag 11. april 2010

"Kunder er dårlige betalere". Javel?

Etter en runde med tjenestetorget hadde vi bestemt oss for hvilken varmepumpe vi ønsket å kjøpe. En Mitsubishi FD-Heat Kirigamine 6,6. Jeg var fornøyd. Marianne var fornøyd. Hund og katt var sikkert fornøyd de også. Prisen var 24.500 kroner.

Å forholde seg til 5 forskjellige varmepumpemerker og 5 forskjellige selgere som skal komme hjem til deg kan være en utfordring. Du må sette av et tidspunkt til dem alle sammen. Du må samle inn nok informasjon på forhånd slik at du har noen vettuge spørsmål å komme med, og du skal sammenligne all den informasjonen du finner med selgerens synspunkter og samtidig merkene opp mot hverandre. Etter at valget ble tatt, fant Marianne sine foreldre et annet firma i byen som hadde den samme varmepumpen, men til en lavere pris. Når det var Marianne sine foreldre som ga oss penger til varmepumpen følte jeg meg noe forpliktet til å ta kontakt med dette firmaet.

23.000 kroner fikk Marianne vite. Det er 1.500 kroner billigere enn det opprinnelige tilbudet fra vårt første Mitsubishi firma. De kom hjem til oss, tok noen bilder og vi avtalte et tidspunkt for montering av varmepumpen. Datoen var satt til den 13 april. Litt før påske ringer jeg og forsikrer meg om at alt er som det skal være. Da oppstår følgende dialog med daglig leder:

"Dette bør betales forskuddsvis".
"Hva behager?"
"Du får en regning på 23.000 kroner som vi sender deg nå".
"Man betaler da ikke forskuddsvis."
"I denne bransjen betaler man forskuddsvis".
"Det har jeg aldri hørt før."
"Det kan sammenlignes med å kjøpe møbler. Du betaler når du bestiller".
"Jeg har aldri betalt forskuddsvis til en rørlegger eller elektriker".
"Det er en annen bransje. Du betaler når du henter bilen fra service".
"Det kan være, men du betaler ikke to uker i forveien".
"Vi har kunder som er dårlige betalere."
"TV2 hjelper deg forteller om firma som ikke gjør jobben etter betaling."

Samtalen har gått i stå for lenge siden, og han skjønner nå at han har mistet en kunde. Etter litt frem og tilbake foreslår han at jeg kan betale for selve varmepumpen dagen i forveien og frakte denne hjem selv. Så kan jeg betale resten dagen etterpå, rett etter at varmepumpen er installert. Skal jeg altså betale for varmepumpen, og så frakte dette tunge beisted hjem og, og, og, ...nei. Jeg skal ha regningen på etterskudd og dermed basta. Samtalen avsluttes og jeg ser meg ferdig med dette firmaet. Det kan godt være at firmaet sliter med kunder som ikke betaler til rett tid. Det er en bra størrelse på denne summen. Uten å engasjere meg mer i denne saken, konkluderer jeg med at dette firmaet virker altfor useriøst.

Jeg er ikke så dum at jeg ikke nevner dette tilbudet til vårt opprinnelige Mitsubishi firma og prisen går fort ned fra 24.500 kroner som var den minste summen han kunne gjøre jobben for, til 23.100 kroner. Varmepumpen blir montert og vi er fornøyd.

Tror du sannerlig ikke at det "useriøse" firmaet er frekk nok til å gi meg en innbetalingsgiro likevel, nå etter at vi ble enige om å ikke ha noe med hverandre å gjøre. Og med betalingsdato før montering. Maken til frekkhet. Det er på dette tidspunktet man bør begynne å bruke epost som kommunkasjonsmiddel, da man her kan dokumentere hva som blir sagt mellom partene. Og du kan være sikker på at jeg fikk sagt mitt. Jeg tror det er tvilsomt at det kommer noen tilbakemelding.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar