lørdag 3. april 2010

Min første røyk etter røykestopp

Jeg har klart meg bra. Har ikke tatt i en røyk siden 2 mars. Jeg er stolt av meg selv. Men jeg har hatt mer og mer lyst på en røyk i det siste. Nå skulle jeg ønske at jeg hadde flere Champix tabletter, men det har jeg ikke. Tankene har fokusert på om en røyk i ny og ne kan skade, selv om jeg vet at det selvsagt skader. Jeg har surfet litt på internet for å finne en eller annen trøst i at dette er greit, men det har jeg ikke funnet.

Hyttetilværelsen i påska har foreløpig vært idyllisk. Etter noen nattvakter i byen, kjørte jeg utover til hytten igjen. Et vennepar av oss og deres sønn kom også utover og skal være her i påskehelgen. I kveld spilte vi alle sammen kort etter god mat og drikke. Marianne har fått dispensasjon av foreldrene sine til å røyke inne ved peisen. Det gjør meg egentlig ingenting at hun røyker. Jeg blir ikke påvirket av det. Men, akkurat i kveld følte jeg behov for en røyk.

Om det er alkoholen som gjorde valget for meg vet jeg ikke. Vi har vært på flere kortkvelder hvor vi har tatt noen glass vin og annet uten at det har fått meg til å tenke på røyk, men akkurat i kveld har det ikke fungert. Så, det ble en røyk helt på tampen av kvelden. Det gikk raskt for seg. Det ble noen kraftige drag av røyken og etter et knapt minutt var det ingenting igjen.

Det verste var at det var utrolig godt. Helt fenomenalt. Nydelig. Det kan ikke beskrives i ord. Det som kanskje var verre, var at etter at alle hadde lagt seg, så var jeg på utkikk etter den 20 pakningen med røyk som Marianne hadde. Hadde jeg funnet den, så er det ingen tvil om at jeg hadde røkt flere. Det er kanskje ikke så lett å slutte å røyke likevel.

1 kommentar:

  1. I can relate to this struggle. I was doing so good for so long but picked up again on this bad habit when I moved to FL. So many changes, needed a drag. But, I went back to the same thing that worked last time, the nicotine patches. Got them free from FL gov like I had NY gov. Now I'm good again. Oddly enough, I can slip and steal one of Adam's, smoke it, feel light headed and annoyed with myself, and not touch another one for months. After I fall into a craving I have the opposite reaction that you do. I don't like that cigg after months of not having one and end up feeling guilty that I DON'T search for more. I guess in the long run, it'll always be on the back burner of an ex smoker's mind. But for now, good luck to us both !!

    SvarSlett