mandag 12. april 2010

Rotfylling er dyrt

I dag var jeg hos tannlegen. Det er det tredje besøket, men nå er rotfyllingen fullført. Det har tatt sin tid, med smerte, selvmedisinering, mer blod i spyttet nettopp på grunn av medisinen og håpet om at det ikke skulle ta knekken på denne månedens lønn.

Jeg sitter igjen med en rotfylt tann. Uten smerter. Det er det positive. Det negative spør du? Det kostet 3.800 kroner. Hos meg så er det mye penger. Det betyr rett og slett at strømregningen som nå har gått til inkasso faktisk må vente til neste måned. Det er en grunn til at jeg har ventet til den 12 april for å fullføre rotfyllingen. Det er den eneste dagen jeg kan bruke kortet mitt og vite med sikkerhet at det er penger nok på kontoen til ikke å gi meg et pinlig øyeblikk. Så det er ikke prisen til tannlegen som gjør meg forbannet. Det er vel helst min egen økonomi som ikke tåler slike utskjeielser.

Her er et eksempel på min flaks. To dager før denne rotfyllingen så ramler to (2) fyllinger ut fra overmunnen, men på den andre siden. To hele fyllinger. Det er ingen vedvarende smerte, men å spise på den siden av munnen? Det gjør vondt det. Samtidig har tannlegen sett noe som bør gjøres i nabotannen. Under en krone.

"Dette bør vi gjøre noe med en gang. Skal vi si neste onsdag?"
"Jeg må sjekke turnusen min først. Så ringer jeg på i morgen".

Ikke sant? For så enkelt er det. Hmm... "#¤%#&/". Nei dessverre. Så enkelt er det ikke. For hvor tar jeg de pengene fra. Først må vi se hva vi har igjen etter mai lønnen... om en måned. Så må jeg velge om nabotannen som "bør" gjøres, skal prioriteres over fyllingene på andre siden som forårsaker at det er et helvete å spise.

Marianne og jeg  bruker å gi hverandre en trøstegave etter tannlegebesøk. Det er tradisjon. Det er også en tradisjon at trøstegaven er en bok. Så jeg får trøste meg med min nye bok nå før jeg legger meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar