lørdag 20. mars 2010

Betalingsutsettelse hos Statens lånekasse

Jeg har fått betalingsutsettelse hos Statens lånekasse. "One down. Fucking 10 to go." I hvertfall føles det slik. Men stopp en halv. Ja, jeg er glad. Det er en sak mindre å forholde seg til.

"Vi viser til din søknad datert 09.02.10. Du er innvilget betalingsutsettelse for terminene med forfall fra og med 15.08,09 til og med 15.02.10. Neste termin forfaller til betaling 15.05.10".

Da fikk vi bekreftet at det ikke var 8 ukers behandlingstid. Brevet er datert 16 mars. Man skulle tro det var en konspirasjon i mot meg. Skrevet en dag etter siste frist for oppmelding til eksamen. Jeg skjønner at dette er tilfeldigheter.

Det jeg ikke liker er at nå skal de ha et nytt brev med søknad om ny betalingsutsettelse om 6 uker. For de skjønner jo ikke at jeg er student. Hverken når jeg tar eller ikke tar fag. Før så har jeg tatt meg et lån for å betale skolen i et gitt semester. Både fag og studiepoeng blir rapportert til Statens lånekasse. Men denne gangen tok jeg ikke sjansen. Plutselig har jeg et privat skolelån samtidig som jeg kanskje må betale tilbake Statens lånekasse? Det ble for mange x'er i ligningen.

"Lånekassen vil gi melding til Statens innkrevingssentral (SI) om at tvangsinnkrevingen av utdanningsgjelden skal avsluttes. Vi gjør likevel oppmerksom på at dersom du alt er ilagt et tvangstrekk til fordel for Lånekassen, må du regne med at det trekket vil kunne holde fram i inntil to måneder."

De tvangsinnkrevde i mars måned. Vi skal ikke se bort fra at de gjør det i april også.

Det pussige er at alt dette rotet har sitt opphav i en telefonsamtale jeg hadde med Statens lånekasse høsten 2007. Gud hvor jeg skulle ønsket at jeg hadde tatt opptak av den samtalen. Men, skitt au. Da ligger vi atter en gang ett semester etter tidsskjema. Mitt tidsskjema altså.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar