fredag 19. mars 2010

Man bør være 76 for å måkke snø av taket

Vi har alltid hatt hytte i familien. Mine besteforeldre hadde hytte 12 mil nord for Trondheim. Rett ved sjøen. Jeg har sett mange bilder derfra når min mor var ung. Det var på 1950-tallet. Det ser ut som familien var der hele sommeren. Når jeg vokste opp var det dagsturer til hytten. Overnatting var sjelden kost. Jeg husker at det var artig mens jeg fremdeles var ung, men jeg husker ikke helt idyllen. Det jeg husker er mye arbeid.

Marianne's foreldre har hytte 12 mil sør-vest for Trondheim. Også ved sjøen. I hvertfall i nærheten av sjøen. De flytter ut til hytta i april måned og avslutter sesongen sent i september. Det ser idyllisk ut og det høres idyllisk ut. Det er også mye arbeid. Marianne og jeg merker det kanskje ikke. For vi kommer innom noen dager i slengen... på besøk.

Faren til Marianne er 76 år. Det er den aldersgruppen som jeg forventer skal ligge under dyna når jeg går nattvaktsrunde på gamlehagen. Men ikke der i gården. Nå begynner hytte idyllen. De skulle en tur innover og måkke snø av taket. Som regel tenker jeg bare "hm... ok, høres greit ut". Men mannen er faktisk 76 år, og det taket er bratt, stort og høyt over bakken. Jeg har hørt at han ved en anledning skled av taket, men klarte å holde seg fast i takrenna for å dempe fallet.

Jeg har hjulpet til en gang tidligere. Vel å merke, hjulpet til. Det var ikke slik at han trengte hjelp. Men denne gangen sa jeg til Marianne at de for all del måtte holde seg unna taket, så skulle vi kjøre utover og hjelpe til. Da tenkte jeg faktisk å ta hele taket. Jeg var kanskje ikke "håndtlangeren" denne gangen, hvis du skjønner hva jeg mener, men det var heller ikke han. Jeg tok en side av taket, og så tok han den andre. Han er kanskje ikke like rask som tidligere *kremt, 76 år, men han er fremdeles raskere enn meg på 45 år. Nå hadde han et rolig, men effektivt tempo. Det perfekte tempo til å måkke snø av taket. Men han må være unntaket fra regelen. For jeg må ærlig innrømme at jeg gleder meg overhodet ikke til å bli 76 år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar