torsdag 11. mars 2010

Hvilken varmepumpe skal man velge?

Vi har vært heldige. Marianne's foreldre betaler for varmepumpe. Vi har ikke økonomi til å spare et visst beløp hver måned for en varmepumpe. "Kjøp nå og betal senere" tilbudene er heller ikke noe for oss. Det spiller ingen rolle om de er rentefrie sååå lenge før betalingen skjer. Verden er ikke slik for oss uten penger. Men det ville sikkert vært et helt aktuelt tilbud til noen med en stabil inntekt. Så har vi kredittkort. Hmm... nei. Å betale nesten like mye i renter som avdrag? Nei takk. Da er det ikke flere alternativer jeg kommer på. Som er lovlige da. Og det som irriterer meg mest er at man må ha penger for å kunne spare penger.

Jeg kan ingenting om varmepumper. Det er greit. Jeg skal la meg overtale. For når jeg kan litt for mye om et produkt, så er jeg ikke den ideelle kunden.

Marianne ringte et vennepar av oss som nylig har fått installert varmepumpe. Selv begynte jeg å google varmepumper, priser og best i test resultater. Etter en dag foran skjermen ble jeg litt klokere. Både på hvordan en varmepumpe fungerte og hvilke som kunne være interessante. Allerede samme dag kom installatøren til våre venner. Han var nøytral fikk vi høre, og det må vel sies å være positivt? Og han var jo det. Min iver etter å høre mer om IVT ble raskt forkastet. Alle pumper var gode, men... Det var alltid et, men. Jeg er ikke helt sikker på hva vi kom frem til, "men", han virket jordnær og det hørtes ut som han hadde peiling på varmepumper.

Etter litt ekstra googling, kom jeg frem til tjestetorget. Etter å ha tastet inn litt informasjon om husets byggeår, størrelse og isolasjon ble dette sendt til flere firma innen varmepumpeinstallasjon. Og etter noen timer hadde vi hele uken booket med forskjellige firma. Det var jo en opplevelse.

Vi hadde noen preferanser når det gjaldt type pumpe. Vi hadde også noen ønsker om plassering hvis det lot seg gjøre. Vi hadde også noen spørsmål, men utover dette lente vi oss godt tilbake og lyttet til hva de hadde å si. Alle hadde noe å utsette på Panasonic, uten selgeren fra Panasonic selvfølgelig. Ellers var de svært forsiktige med å kritisere andre merker. Det var litt uvant. Men det er måter å komme forbi dette hinderet. For ingen av de varmepumpene *merket* de hadde installert var det klaget på.

Vi hadde en selger som vi nesten syntes synd på. Det så ut som han var på nippet til å dø, og jeg hadde mest lyst til å springe bort til en nabo for å hente en rullator. Så kom Cowboy-Laila, med støveletter opp til knærne og en røykestemme som fortalte meg at en 20 pakning til frokost ikke var en umulighet. Skulle gitt henne noen martini, og jeg er sikker på at jeg ville fått hørt noen gode groviser jeg selv kunne brukt ved senere anledninger. En rå latter hadde hun også. Men, det skal være sagt. Hun har sikkert vært i en mannsdominert miljø all sin dag og har måttet hevde seg, for var det en ting hun kunne, var det varmepumper.

Jeg har googlet flere merker og sjekket websiden deres. Jeg har klart å finne både positive og negative vurderinger av varmepumper i forum. Og jeg vet at "Best i Test" tester er et interessant fenomen som man bør kunne litt om før man tar alt for gitt.

Prisene var det lite å si på. Her lå de ganske likt. Men akkurat nå er det et tilbud en plass i byen på Mitsubishi. Og som jeg forstår det på Marianne og hennes foreldre, så kan det være penger å spare.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar