torsdag 4. mars 2010

Etter 35 år sier jeg takk til oljefyring

En stor takk til Nobas Peiskamin 400 S.G., og det mener jeg. Etter 35 år i trofast tjeneste, får du nå muligheten til å pensjonere deg. Du har varmet huset gjennom noen kalde vintre og jeg kan aldri huske at du har sluntret unna jobben din. Hjertelig takk for en fabelaktig innsats.

Etter 35 års tjeneste, så skjønner vi alle at det er ikke dagens teknologi vi har på stua. Det er ikke forrige generasjon heller. Det er en pengesluker. Og skriver jeg.. ikke bra for inneklimaet, miljømessig uegnet, lite effektiv og andre negativiteter, så tror jeg at jeg treffer blink på det meste. Det vil si, at uansett hva vi erstatter peiskaminen med, så vil det gagne oss.

Heldigvis kom det ikke som et sjokk at vår kjære Nobas Peiskamin snart var tom for fyringsolje. De siste ukene har vi hørt at den slet mer enn vanlig for å hente opp siste rest av olje. Og etter 35 års tjeneste så skal man ikke se bort fra at den prøvde å tyne varme ut hver dråpe av olje. Sånn, bare for oss.

Så hva gjør vi nå? Vi har to oljeovner som står på for fullt. De stod på når vi brukte fyringsolje også. Ikke på fullt, men nok til at jeg skjønner at neste regning fra everket er heller uønsket. Men vi har en viss ide om fremtiden. Varmepumpe.

Mitt lille hjemmesnekkrede regnestykke sier foreløpig dette:
14.000 kroner pr. år i oljefyring
00.000 ukjent kronebeløp i strøm til oljeovner pr. år

28.000 kroner i varmepumpe inkludert montering
00.000 ukjent kronebeløp i strøm til oljeovner pr. år overføres til strøm brukt på varmepumpen

Kort sagt så forteller dette meg at varmepumpen vil ha tjent seg inn i løpet av en 2 års periode, og at besparelsene etterpå vil være betydelige. Jeg skjønner selvfølgelig at mitt regnestykke er utopi og langt utenfor den vitenskapelige beregningsmåten, men så langt har jeg ikke kommet i min søken etter alternativ varmekilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar