søndag 7. mars 2010

Feil med norske reklamefilmer? #2

Hvorfor liker man en reklamefilm mer enn en annen? Er det budskapet? Handlingen? Folkene? Den sexy damen som står til venstre i bakgrunnen? Musikken? Hva? Akkurat nå er det en jeg liker. Men det er først nå, etter å ha sett den over 100 ganger, at jeg vet hvilken organisasjon det reklameres for. Men det er nå bare meg. Før jeg glemmer det... NSB. Det er en reklame for NSB.

Så har jeg lurt litt på hvorfor jeg liker akkurat denne reklamefilmen. Foreløpig er det to årsaker til det. Ingen av dem har noe med NSB å gjøre. Jeg elsker nemlig 60-talls musikk. Og her har vi en av 60-tallets klassikere. Jeg kaller den "Freedom", men sangen heter "Think". En av Aretha Franklin sine beste. Og så er selve reklamefilmen av første klasse. Det meste er en animasjon, men den er herlig. Spesielt liker jeg isbjørnen som holder på å skli av isen.

Men.. så er det noe som ikke stemmer. Det var min kone som gjorde meg oppmerksom på det. Og nå klarer jeg ikke å gi slipp på det. Glem NSB for øyeblikket. De synger om "Freedom". Ordet går igjen gang etter gang. Men er det ikke en fisk i munnen på den ene fuglen? Joda, den synger med, den også. Roper ut "Freedom". Den synger nok om "Freedom" av en helt annen grunn enn de andre dyrene. Tror jeg. Uansett hvor lykkelig den ser ut, så vet vi at den kommer til å ende opp som middagsmat. Så snart reklamefilmen er over, så blir den spist. Dermed basta...dessverre.

Og akkurat det ødelegger for meg. Men jeg holder rythmen om enn inni meg, og det er en fabelaktig animasjonsfilm. At den har noe med NSB å gjøre har jeg nå forstått, men det er ikke derfor jeg husker den.

Og når vi først snakker om NSB. På hjemmesiden fant jeg dette; "Vi har lansert en morsom reklamefilm hvor naturen selv takker deg for å tenke på miljøet. Vi håper denne filmen vil få flere til å oppdage miljøfordelene med toget. Velger du toget, velger du miljøet". Det kan godt være at toget har miljøfordeler, men akkurat nå når nyhetene er fulle av reportasjer om NSB tog som står overalt, så har det kanskje vært lurt å dempe reklameinnslagene.

Og til slutt, FISKEN... NSB, husk FISKEN. FREEEEEDOM.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar