mandag 15. mars 2010

Alle sykehjemspasienter: En stykk paraply

Etter 10 års iherdig kamp mot ledelse, administrasjon, kommunalt rot, organisasjonsendring, budsjettkutt, overtallighet, brukeres rettigheter, ny organisasjonsendring, flere budsjettkutt, forverring av arbeidsmiljøet, sammenslåing, flytting, nye brukergrupper og you name it.. jeg melder meg herved ut. Ny organisasjonsendring? Supert. Budsjettkutt? Hvorfor ikke. Overtallighet? Jeg er mannfolk i et kvinnedominert yrke. Jeg klarer meg utmerket.

I fjor mønstret vi nattvakter opp til en siste kamp. Den var opprinnelig mot overtallighet på natt. Den ble større enn som så. Etter besøk av helsetilsynet, arbeidstilsynet og helsides lesestoff i de store avisene, så ble det litt action. Jeg tror det fremdeles jobbes i kulissene. Men vi tapte vår opprinnelige sak. De kan jobbe så mye de vil i kulissene. Yngre krefter får ta over og vise litt tæl. Etter 10 år er jeg utslitt. Jeg driter i resultatet. Men det er en liten bagatell som jeg gjerne kunne tenke meg å få gjort noe med. Sånn før jeg resignerer helt.

"Må det regne inn på stua. Må vi sitte med paraply når vi går nattvakt!" Dette sa jeg fra om i januar. Dette sa jeg fra om i februar. Det drypper vann fra taket og ikke bare fra en plass. Det er jo ikke noen vits i å nevne brukerne i denne sammenhengen. Da kommer man ingen vei. De har ingen rettigheter. Sorry. Kanskje kan vi nevne at lekkasjene innvirker på vårt arbeidsmiljø?

Vaktmesteren har vært på taket. Og jeg tror saken har gått videre i systemet. Men bygget skal vel rives.. om noen år. Og da er det ikke kommunalt forsvarlig å bruke penger for å tette hull i taket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar