onsdag 3. mars 2010

Mitt forhold til Champix antirøyketabletter og røyken

Onsdag den 3 februar hadde jeg min første "24-timers" uten røyk. Det er helt sant, men uansett om jeg har lyst til å slutte, så var det andre ting enn egen viljekraft som hjalp til. Deriblant blod i spyttet, nærmere 18 kuldegrader ute og en 7,5 mg Imovane innsovningstablett. Det er en måned siden. De gode nyhetene er at jeg har hatt to nye "24-timere" siden den gang. Uten blod i spyttet. Og av egen vilje.

Ja, jeg har lyst å slutte å røyke. Hm.. nei, faen heller. Det er godt. GODT, HØRER DU. Men så har vi dette med kreften. Og så lukter det røyk av klærne mine. Det lukter sikkert røyk av meg også. Jeg oppsøker ikke litteratur om kreft, men jeg leser det jeg kommer over og googler videre på egen hånd. Det er umulig å unngå, for her i Norge går det ikke an å lese et eneste blad eller en avis uten at det er ett eller annet oppslag om kreft. På jobben kryr det av Se og Hør. Men takket være alle artikklene som omhandler nevnte sykdom, så leser jeg ikke slike blad mer. Jeg leser Adresseavisen når jeg ser den, og internett utgaven av andre aviser, men det går kaldt nedover ryggen min når det er en tosiders artikkel om kreft. For jeg har ikke lyst å lese om det, men jeg gjør det likevel.

Jeg vet at det er utallige grunner til å slutte å røyke. Men min forrige paragraf sier det meste. Jeg har lyst til å slutte grunnet min skrekk for kreft.

Jeg går på Champix antirøyketabletter. Det har gitt meg en positiv holdning til røyken. Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for å røyke. For jeg går jo på antirøyketabletter. Hm.. forstå det den som vil. Jeg tror det er psyken som spiller meg et puss. På en måte har jeg akseptert at jeg skal slutte, og beviset har jeg ved at jeg har redusert røykeforbruket. Godt hjulpet av Champix, så det er sagt. Så når jeg går inn på kjøkkenet for å ta meg en røyk, så har jeg ingen skrupler med det. Problemet er at det smaker ikke like godt mer. Og selvsagt er det mer som spiller inn, men da kan du google "Champix". Dette er slik jeg føler det. Det er nesten så jeg tvinger i meg en røyk eller to bare for å få dagskvoten opp på et akseptabelt nivå. Noen røyk må man ha.

Jeg har ikke gått ut fra instruksjonene som kommer med tablettene. Jeg tror det er tabletter nok til 3 måneder. Du skal slutte etter 2 uker. Bestemme deg for en avslutningsdato og psyke deg opp og alt det der. Jeg har funnet min egen metode. Og jeg tror den har fungert. For meg. Jeg vet ikke hvor mye av et røyksug jeg ville hatt eller ikke hatt hvis jeg sluttet etter 2 uker. Det jeg vet, er at mens jeg har hatt ingen dårlig samvittighet ved å røyke mens jeg har tatt de små blå tablettene, så har jeg redusert røykingen og så har jeg funnet ut at den smaker pyton. Kanskje ikke pyton, men den har ikke gitt meg den gode følelsen.

Nå er jeg snart tom for tabletter. Min opprinnelige slue plan var å få legen til å skrive ut en ny tremåneders resept. En gang til, hvis det lot seg gjøre. For egentlig, så er det bare en akseptabel reduksjon av røyken jeg er ute etter. Ikke sant? Men, jeg har nå hatt en ny "24 timers", som nå er ferdig. Og for å være ærlig, ... så har jeg faktisk ikke lyst på røyk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar