onsdag 17. mars 2010

16 dager uten røyk

Røyk! Røyyk! Jeg tror det var Richard III som sa "A horse, a horse, my kingdom for a horse". Jeg skulle gjerne ropt høyt, "en røyk, en røyk, min enebolig for en røyk". Men vi har røyk. Masse røyk. For Marianne har ikke sluttet ennå.

Jeg overdriver litt, når jeg trekker den engelske konge inn i bildet. Det har gått 16 dager siden siste røyk, men det står ikke om liv. Jeg klarer meg utmerket.

Det er som å ha flyskrekk. Du er på flyet. Flyet er i lufta. Og det er utrolig lite du kan gjøre med det. Du kan ikke bare åpne døren og si at her vil jeg av. Du kan ha så mye flyskrekk som du bare vil, men det hjelper så lite. Akkurat sånn føler jeg det med røyken. Jeg kan være så røyksyk som jeg bare vil, men når jeg nå har sluttet, så har jeg sluttet. Jeg tar ikke en røyk i dag, i morgen eller neste uke.

Jeg har gjort noen observasjoner siden sist. Jeg har mere lyst på røyk enn forrige uke. Det kommer og går. Det er ikke slik at jeg må aktivisere meg eller gjøre noe for å få tankene bort fra røyken. Men jeg kan godt ta en liten sniff av askebegeret til Marianne. Eller sniffe røyken som beveger seg mot taket. Men å ta meg en trekk? Hm.. nei.

Det er også de gangene jeg kan si til Marianne at "gud så godt det ville vært med en røyk". Og det ville det sikkert vært også. Men, akk.

Jeg har forresten lagt på meg noen kilo. Det var ikke med i planleggingen. Hadde vekten bare kunne fordelt seg sånn jevnt utover hele kroppen så ville det vært helt toppers. Men bare på magen? Det er ikke rettferdig. Jeg er snopsyk også. Ikke at jeg ville merket den store forskjellen, for en Stratos eller Firkløver sklir lett ned. Men så har jeg ikke lov å spise så mye godter. "Doctor's order". Det har litt med blod i spyttet å gjøre og sopp i halsen. Så da får jeg ikke gjort det som en vanlig "ikke røyker" har lov til å gjøre den første tiden uten. Men, akk.

Det går fremover. Etter den første uken, ble det slutt på å telle dager. Jeg har strengt tatt sluttet med å telle det meste. Jeg vet at min første røykfrie dag var andre mars. Den dagen jeg ser mest frem til er andre april. For da er det teoretisk 1 måned siden siste røyk. Da har jeg lov til å være litt stolt. Da skal jeg også annonsere min "RØYKFRIE" tilværelse på Facebook. Foreløpig er det bare Marianne og noen få andre som vet at jeg har sluttet å røyke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar