søndag 14. mars 2010

Imovane, jeg tilber deg

imovane

din lille hvite ovale tablett
med delestrek og bitter smak
i din prektige innpakning
ligger du der bak

du er så søt og pen, du vet
når jeg tar deg blir jeg het
jeg hyller deg for den du er
som gir meg søvn og livskvalitet

Dikting i bundet form som poesi, og litterært arbeid i ubunden form som prosa ligger ikke innenfor mine talenter. Jeg gjør likevel et hederlig forsøk uten å google fasiten.

Jeg har hatt den samme fastlegen i snart 15 år. Vi har vært inne på dette med imovane ved flere anledninger, uten at vi har kommet lengre av den grunn. Til nød har jeg fått ett årlig brett med vallergan som har gitt meg en hangover uten like. Da skjønner du at imovane er langt utenfor rekkevidde. I fjor skiftet jeg fastlege. Det er mange årsaker til det, men en av dem var at det må da være mulig å kunne treffe på en fastlege som skriver ut en resept på imovane. Nå har jeg klart det.

Dette er faktisk det viktigste som har skjedd i år. Min første resept med imovane. Med egen navn på pakningen. At jeg fikk vite fra høgskolen at jeg fikk en A og en B på to av høstens eksamener er flott. Men det kan ikke sammenlignes med den gleden jeg har over egen imovane.

Jeg har hatt søvnproblemer siden jeg var 17. Det har blitt nevnt til leger gjennom alle år, men ingen gjør noe med det. Etter internett kom, så har jeg søkt, lest og lært mye. Jeg har prøvd det meste som ikke omhandler medisiner, men uten hjelp. Så hvorfor kunne ikke min fastlege gjennom 15 år gi meg imovane? Jeg har lyst å hm.. "ganne" henne, men det hjelper så lite. Jeg tror allmennpraktiserende leger har stor innsikt i imovane. Det er ikke et ukjent legemiddel innen eldreomsorgen. Men hvorfor skulle ikke jeg få det?

"Imovane gir et avhengighetsforhold"
"Det er bivirkninger med imovane"

Javel, sier jeg. SO FUCKING WHAT. I 28 år har jeg gått rundt med nedsatt livskvalitet fordi leger ikke har villet gjort noe med mine søvnforstyrrelser. I de siste 10 årene har jeg gått rundt og visst at det er et medikament som kan gi meg bedre livskvalitet, men leger vil ikke gi meg en resept på det. Spiller det virkelig en rolle om jeg blir avhengig. Gjør det virkelig det?? Jeg har universitetsutdannelse fra tidligere, som ikke kan brukes fordi jeg ikke klarer å holde en vanlig døgnrytme. Jeg har jobbet som nattvakt de siste 11 årene fordi det er den eneste jobben jeg klarer å manøvrere døgnet slik at det lar seg gjøre å være i arbeid. Jeg har gått glipp av mye her i livet grunnet søvnproblemer. Og når det viser seg at det er en tablett der ute som klarer å gi meg et liv, men at den samtidig er avhengighetsskapende? SO WHAT!!!

Hjertelig takk til min nåværende fastlege som har skrevet ut en resept på imovane til meg. Du har gitt meg bedre livskvalitet. Du har gitt min familie bedre livskvalitet. Jeg kan endelig begynne seriøst å se meg om etter arbeid på dagtid. Jeg kan snart begynne å være sosial på en normal måte. Tusen hjertelig takk, og gudskjelov for imovane.

Når det er sagt. Jeg skjønner leger som kan være restriktive. Uten å gå i dybden, så er det nok sikkert et enormt stort antall eldre som ramler på vei til toalettet om natten og brekker lårhalsen m.m. pågrunn av at de er på et medikament som imovane. Så det er mer med dette enn mitt argument for tabletten. Men prøv å gå 36 timer uten søvn. Vær på jobb i to arbeidsdager uten søvn imellom. Så kan du prøve å sove så lenge du vil. Når du nå skal prøve deg på en ny 36 timers økt uten søvn, så tror jeg du vil få problemer. Så kan du tenke på alle de som har slike forstyrrelser og som går gjennom dette år ut og år inn.

I morgen skal jeg til fastlegen. Jeg har ventet lenge på denne timen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar