torsdag 21. januar 2010

Dette blir bare så feil

Jeg har aldri vært heltidsstudent. Jeg prøvde. To ganger. Jeg kjedet meg på forelesninger, skulket forelesninger og var alt for glad i sengen til å dra på forelesninger. Det fungerte bare ikke. Nå, i en alder av 45 år, er jeg moden for å være heltidsstudent. Men det er utopi. Jeg tenkte en gang på å bli dataingeniør. Men ikke nok med at det var en treårig skole, jeg måtte jo ta et halvt år med forkurs. Jeg ville være hele 33 år når jeg ble ferdig! GUD, hvor dum jeg var. SATAN I HELVETE, hvor dum går det ikke an å være. Det er meg. Dum som faen. For jeg hadde muligheten. Da. Og jeg kunne ha vært dataingeniør i 12 år siden den gang. Tjent en normal lønn og levd et normalt liv.

Så jeg begynte på fjernundervisningen. Og det er ikke å forakte. Det er utdanning det også. Samme fagene som heltidsstudentene har, men ordnet på en litt annen måte. Men det er fjernundervisningen som min vrede går utover i første omgang. Når jeg begynte for 11 år siden, så var det få fag som hadde lærebok. Alt var så nytt. Etterhvert bedret det seg. Nå er vi snart tilbake der vi startet. Drift av virtuelle nett og overvåking hadde ingen lærebok. Kun leksjoner. 12 av dem. Ingenting å skryte av. Kvalitet er et fjernt begrep. Men du trenger bare å levere og få godkjent 8 av dem. Altså 2/3 av faget.

De 3 siste leksjonene gikk på programmering. Enkel forståelse av Visual Basic. Og det er her det er noe fundametalt feil i systemet. Det er et fag på første året som heter Visual Basic. Det er 6 studiepoeng. Like mange studiepoeng som dette faget. Hvorfor da bruke tid på Visual Basic nå? Bortkastet tid. Bortkastet lærdom. Bortkastet penger. For det koster å være fjernundervisningsstudent.

Jeg har surfet amerikanske universitet og høgskoler ved flere anledninger. Det har sine årsaker. Nå er jeg ikke akkurat noen tilhenger av det amerikanske skolesystemet, men en ting må sies. De fleste fag er avhengig av hverandre. Har du ikke det og det faget fra en grunnutdanning, ja da er det bare å glemme dette faget. For du kommer ikke inn på det. Drift av virtuelle nett og overvåking krever ingen tidligere fag. Vel, istedenfor å bruke 3 leksjoner på noe man bør kunne, ville det vært en fordel å kreve faget Visual Basic fullført før man begynte på dette faget. Jeg ville heller gått i dybden av faget og lært mer om emnet.

Og skaff en lærebok da, for faen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar