torsdag 7. januar 2010

Lavt nivå på dataselgere hos Expert

Vi har kanskje ikke flatskjerm og Blu-ray spiller her i huset, men når det gjelder datautstyr så tør jeg påstå at vi ligger langt over gjennomsnittet. Og det er kanskje grunnen til at jeg klarte å vente til januarsalget med å kjøpe meg en bærbar pc. Vi kjøpte en i februar 2008 når vi bodde i New York. Ingenting  å utsette på den. Men jeg trenger en ekstra en til bachelor prosjektet mitt. Jeg er tilhenger av Toshiba, og Expert har sendt den ene reklamen etter den andre om januarsalg på bærbare pc'er inkludert Toshiba.

Nå skal det sies at nivået på den vanlige dataselger ikke er noe å skryte av, men nivået vil heller aldri bli bedre såfremt kundene godtar alt som blir sagt som god fisk. Men selgerne til Expert var i en særklasse i negativt forstand. Jeg var innom ett par ganger i løpet av dagen og snakket med forskjellige selgere. Jeg fant 4 bærbare som jeg likte. Prisnivået var fra kr. 2.500 - 11.000. Men de kunne jo ingenting annet enn det som stod på salgsplakaten rett ved siden av maskinene. Greit nok at maskinen kommer med eksempelvis 3GB RAM, men er det DDR2 eller DDR3? Hvor my RAM kan eventuellt settes inn?

Etter å ha ventet i nærmere en time i kø ønsker man selvsagt litt "expert hjelp", men når man ikke får det, prøver man å gjøre jobben for selgeren. Alle maskinene var Toshiba Satellite, men det finnes utallige varianter. Hvis vi nå bare kunne se på undersiden av den bærbare kunne vi finne ut hvilken type det var. Så kunne jeg gjøre jobben med å finne ut de nødvendige detaljene på internet. Hjemme selvsagt, for det lar seg jo ikke gjøre hos Expert. Men det var umulig å komme til undersiden. Nå står det heldigvis et produktnummer på hver reklameplakat. Dette er for at selgeren skal kunne gå inn på butikk maskinen og finne ut både type maskin og detaljer. Men det var for mye å spørre om.

Jeg står der med kontanter og det hele, men Expert klarte altså ikke å selge meg en bærbar datamaskin. En stor takk skal butikk kjeden likevel få. Den minnet meg på det faktum at jeg bruker da aldri å bry meg om januarsalg. Jeg bruker da heller aldri å kjøpe datamaskiner hos butikk kjeder. Skjønner ikke hva det gikk av meg.

Jeg har plassert min blogg i Trondhjemnorske bloggkart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar