torsdag 18. februar 2010

Åhh gid, det er jo dokumentforfalskning

Åhh gid, det er jo dokumentforfalskning. Det kan så være. Ikke at jeg tenkte å gjøre noe slikt, men man må jo få lov til å spørre om det lar seg gjøre? Ikke sa jeg hvilken del av kommunal sektor jeg hører til, men de lurer sikkert.

Hjemme bruker jeg Word 2007. Jeg har brukt det siden det kom i Word 2.0 versjon en gang på nitti-tallet. I den tiden var jeg lærevillig. Ville vite hvordan alt fungerte og kunne lage noen heftige dokumenter. Jeg bruker det fremdeles, men jeg vet ikke helt hva jeg bruker det til. Ingenting nyttig i hvertfall. Og på ett eller annet tidspunkt mellom Word 97 og Word 2003 ramlet jeg av lasset. Nå sitter jeg med et Bachelor prosjekt som skal skrives. Jeg ser for meg et dokument som godt kan komme over 100 sider. Her må innholdsfortegnelsen kunne følge det som skjer uten at jeg må gjøre noe, toppteksten bør automatisk endres etterhvert som nytt kapittel skrives, partall i sidenummereringen bør faktisk komme på heltallssider i bunnteksten, figurlister skal oppdateres automatisk og bildetekst bør følge bilde og ikke flytte seg over til neste side når det kommer for langt ned på nåværende side m.m. Fotnoter og referanseliste bør også behersker.

Jeg så et kurs på intranett. Dette vil jeg være med på. Ikke lett å overtale daglig leder om at det er jobbrelatert når man arbeider som hjelpepleier på natt, men etter noen vaktbytter så gikk det i orden. Mitt første kurs i kommunal regi på gud vet hvor lenge. Jeg var nysgjerrig på om det var like dårlig lagt opp nå som da. Hm.. kanskje, kanskje ikke. På intranett stod det kl. 08:00 - 15:30. Jeg ringte dagen før, bare for å sjekke hvor kurset ble holdt. Hun kunne samtidig meddele at kurset var fra kl. 09:00 - 14:00. Vel, kurset er gjennomført, og det varte fra kl. 08:30 - 15:30, men kursholder sluttet kl. 14:30. Snakker vi kommal sektor her eller? Skriften som vistes på fremviseren var utydelig og med lyset på var det nesten umulig å få med seg hvilke ikoner mustasten endte opp på. Det ble litt gjetting. Kursleder kunne sine ting, men det var ikke like lett å følge med. Det kunne gå noe fort i svingene, og når man sitter bakerst, er det lett å se skjermene og at halvparten av klassen har ramlet av lasset, og bare følger med på tavlen og ikke aktivt prøver selv. Det hjalp heller ikke at utseendet til Word 2007 ikke var identisk på alle maskinene. Noe som bør sjekkes på forhånd, skal man holde kurs.

Og noe som aldri slår feil, når man blir sliten og bare venter til kurset skal blir ferdig, da begynner internett surfingen. Respektløst synes jeg, men det er nå bare min mening. Jeg visste at det meste av det som ble forelest eksisterer. Jeg vet nå ca. hvor jeg må lete i et dokument, men ikke eksakt. Kurset er gratis og man skal ikke klage. Jeg kom ut med mer kunnskap enn da jeg gikk inn i salen og jeg kommer til å benytte lærdommen i oppgaveskrivingen til Bachelor prosjektet.

Men jeg måtte jo bare spørre. Hvordan kan man lage ett dokument og få det til å se ut som det har blitt skrevet tidligere. Det kan ikke være så enkelt som å stille klokken tilbake på PC'n. Selv slo det meg at jeg kunne gå inn på et gammelt dokument, slette det som stod der og skrive nytt innhold? Jeg tenkte høyt, men det kom bare det ene gispet etter det andre fra forsamlingen. Dette var jo dokumentforfalskning. Synd at jeg ikke kom så langt som å spørre om hvordan man kan manipulere dokumenter som allerede eksisterer. De lurer sikkert på hvilken kommunal avdeling jeg jobber i, og neste gang noe slikt kommer på nyhetene, så vil de sikkert ikke snu seg til ektefellen og si at slikt skjer ikke i vår kommune.

Nå har jeg ikke tenkt å forfalske noe som helst. Og ikke har jeg bruk for Word 2007 i jobbsammenheng heller. Men jeg er jo nysgjerrig. Man trenger ikke å bruke alt man lærer. Men spørsmålet er veldig aktuelt i forhold til Bachelor oppgaven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar