lørdag 27. februar 2010

Tannpine og selvmedisinering

Når jeg har tannpine, synes jeg synd på meg selv. Da har jeg vondt. Verden holder på å gå under og jeg vil bare dø. Når jeg får det, så tenker jeg, "jasså, det var slik det var å ha tannpine". Hvordan klarer man å glemme det for hver gang? Er det fordi smertene er så intense at man ikke klarer å forestille seg hvordan det var? Tennene er kaldere. De føles døde. Et lite kakk borti og det gjør ubeskrivelig vondt. Du kan ikke tygge på den siden av munnen. Og når du glemmer, så forbanner du deg selv etterpå. Smertestillende hjelper bare litt. Og når du våkner om natten? Helt uten? Da tar det evigheter til ny runde med smertestillende hjelper. Hele kjeven dirrer og du kjenner pulsen i tannkjøttet. Yikes. Det er ikke mulig å glemme slikt.

Sist jeg hadde tannpine var i påsken 2006. Det vil si at jeg hadde tannpine før påsken. Så måtte jeg vente på time. Så trakk de feil jeksel. Tannpinen fortsatte. Tannlegen dro på påskeferie. Det var enorm kø ved tannlegevakten. Det var noe til tider. Jeg husker ikke hvor vondt jeg hadde. Det jeg husker er en telefonsamtale til legevakten med spørsmål om det ville oppstå komplikasjoner hvis jeg trakk jekselen selv. Tang hadde jeg funnet i kjelleren og jeg hadde desinfisert den så godt som mulig. Jeg tror jeg hadde smerter, for å si det slik. Etter råd fra legevakten ble det så jeg ventet til tannlegen kom tilbake. Han fikk ikke rotfylle. Jekselen skulle UT sa jeg.

Nå har jeg tannpine igjen. Først 4 dager med lett murring. Så var det helt greit noen dager. Så kom det tilbake. På torsdag var jeg til tannlegen og da hadde jeg ikke vondt. Han kunne kakke så mye han ville borti tennene mine uten at jeg klarte å fortelle han akkurat hvor smerten kom fra. Det var først etter røntgen fotografering at han stadfestet en betennelse. Han har satt i noe bakteriedrepende væske. Så skal jeg tilbake om 14 dager.

Har jeg smerte nå? JA. Verre enn før jeg dro til tannlegen. Jeg ringte tilbake på fredagen, men da var det ingen tilstede. Det er da ikke påskeferie nå da vettu. Fredag er en vanlig arbeidsdag.

All min hjelpepleierfornuft er som blåst bort når det gjelder meg selv. Tannpine skal vi ikke ha her i huset nei. Selvmedisinering er tingen. Det sies at Paracet ikke hjelper mot tannpine. Ibux er tingen. Men hvis en blanding av Ibux og Paracet er bedre i noen sammenhenger enn hver for seg, hvorfor ikke i denne sammenhengen? Her i huset ble det 600mg Ibux + 200mg Paracet annenhver time. Og så er jeg en kløpper til ikke å kaste gammel medisin. Etter litt leting fant jeg 4 år gammel Apocillin 660mg, fra mitt påskeeventyr i 2006. 5 talbetter var igjen.

Skal, skal ikke? "Bruk ikke Apocillin etter utløpsdatoen som er angitt på esken", står det. 4 år kan da umulig være så lenge etter utløpsdatoen i en slik sammeneheng. Skal, skal ikke? "Bruk alltid Apocillin slik legen din har fortalt deg". På mandag bør han si at min vurdering var som tatt ut av læreboken. Skal, skal ikke? "Rådfør deg med lege eller apotek dersom du bruker eller nylig har brukt andre legemidler, dette gjelder også reseptfrie legemidler". Hm.. jeg bruker Champix antirøyketabletter og Imovane innsovningstabletter.

Min 3 dagers selvmedisinering har begynt. Foreløpig merker jeg at jeg slipper unna smertestillende annenhver time. Nå er jeg over til hver fjerde time. Det må jo være positivt. Men Paralgin Forte bør stå på min ønskeliste hos julenissen etterhvert.

Det som vil bli husket etter dagens googling er følgende;
"En skjelden bivirkning av Apocillin er sykdom i hjernen".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar