mandag 22. februar 2010

Min teori på prisen på spett

En eller annen plass eksisterer det et spett her på "gården". Jeg har sett det. Mange ganger. I kjelleren, i garasjen og bak stabburet. Det kommer seg rundt på egen hånd, for jeg har ikke brukt det på et tiår. Så hvorfor finner jeg det ikke når jeg trenger det?

Dilemmaet er som følger. Innkjørselen heller ned mot grinden. Veien heller ned mot grinden. En ting er at nederste del av grinden er 4 centimeter under frossen is, men uansett hvor iherdig jeg er og hakker bort is ved grinden, så tiner isen på dagtid, renner ned mot grinden og så er det hele isbelagt igjen til morgenen. Foreløpig står bilen på gaten. Jeg har resignert.

Men jeg har innsett at hele innkjørselen må renses for is. Den må hakkes bort med spett. Så nå har jeg et nytt spett. Rødt, langt og tungt. Det var 2 forskjellige spett å velge mellom;

Fiskars 6KG, 135cm, 479kr
MasterCraft 7KG, 150cm, 189kr

Jeg kjøpte MasterCraft. Jeg hadde ingen planer om å bruke mer penger på noe jeg skal hakke is med. Men jeg syntes det var en unormal differanse mellom prisene. Kvalitet ble det sagt i kassen. Jeg undres.

Her er min teori. Jeg vet at et spett brukes til mye mer enn å hakke is. Et lite google søk og man finner ikke is nevnt i det hele tatt. Men det er det jeg skal bruke det til. Hakke is. Jeg ser ikke noe problem med å kjøpe det billigste. Men det er også problemet.

Jeg er ikke 20 år lengere. Hvem har noensinne sett en tjueåring bruke et spett til å hakke is? Jeg er 45 år. Det er min generasjon og de som er enda eldre som hakker is. For min egen del, så er 7 kilo tingen. Her er det mer tyngde som treffer isen. Høres ikke det sannsynlig ut?

Men for min generasjon (som bruker spett), så blir faktisk 7 kilo for mye. Spettet har tyngden, men vi har ikke kraften. Hvor mange ganger er du villig til å bruke energi for å løfte dette spettet. Og hvor mye kraft har du til rådighet etter å ha utført dette noen ganger. Til slutt er ikke spettet mange centimeterne over bakken. Og da kommer du ikke langt nok ned i isen til å bryte den vekk.

Derfor, må vi alle bite i det sure eple. Vi må kjøpe spettet som er 6KG. Kan dette være grunnen til at Fiskar sitt er så dyrt? De har funnet den perfekte vekten og hvorfor ikke kjøre prisen opp? Dette er selvsagt min egen teori, men jeg viker ikke *kremt* et spett, før jeg finner et annet vettugt forslag.

Jeg kommer til å være nysgjerrig når hm.. sommerprisene kommer, hvis de er sesongbetonte da. Wikipedia's definisjon er ikke stor, men linken er som følger; Definisjon av spett.

Foklaringen fra tidligere tider likte jeg, og den skal jeg legge meg til husk.

"Det er derfor sterk symbolikk å forære et spett til den eller de som inngår ekteskapsløfte. Dette vil bidra til at ekteskapet varer til døden skiller hverandre ad, samtidig som at alle medlemmer av familien holdes beskyttet fra farer som truer utenfra."

Until next time.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar