mandag 15. februar 2010

Statens innkrevingssentral, uggh

Onsdag 27, januar snakket jeg pr. telefon med både Statens innkrevingssentral, Statens lånekasse og Skattekontoret. En seier til diplomatiet skrev jeg i en tidligere post. Alt gikk som det skulle. Jeg fikk forklart mitt ståsted og fikk beskjed om hva som nå kom til å skje. Det første jeg gjorde var å skrive brev og legge ved aktuell informasjon til Statens lånekasse. For å være smart tok jeg kopi av alt og sendte dette sammen med et eget brev til Statens innkrevingssentral.

Nå har jeg fått brev fra Statens innkrevingssentral. Mitt brev er ikke nevnt med et ord. Heller ikke min telefonsamtale. Her er det rett på sak.

"Pålegg i utleggstrekk i lønn. Du meddeles at arbeidsgiver er pålagt å foreta trekk i lønn, feriepenger eller andre lignende ytelser som fastsatt nedenfor. Trekket skal iverksettes fra og med første lønssutbetaleling. Vi viser til ytterligere informasjon, og til opplysninger om klage på baksiden av dette brev."

Det månedlige trekkbeløpet er 2700 kroner. Mye? Jeg vet ærlig talt ikke hvordan økonomien er hos andre. For meg er dette et enormt beløp. Når man arbeider natt, er det ingen 100% stillingsandel i kommunal helsesektor. Som regel er 67% stillingsandel på natt det normale.

Jeg har mulighet til å klage. Joda, men slik jeg oppfatter dette, så er vel det første trekket allerede gjort. Februar lønnen har vel kommet inn i banken. Så da får jeg klage min nød og se om det hjelper. Å kontakte Statens lånekasse hjelper ikke. Jeg har sendt de nødvendige dokumenter og de har en 8-10 ukers ventetid.

"Det gjøres oppmerksom på at utleggstrekk i lønn eller trygd vil bli registrert i Løsøreregisteret."

Det kan umulig være positivt. Ser bare for meg en potensiell fremtidig arbeidsgiver som får tak i slik imformasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar