lørdag 13. februar 2010

Bleier kan brukes til så mangt på et sykehjem

Sol ute, sol inne, sol i hjerte, sol i sinnet. Skrevet av Herbert Herding-Herberth. Snø ute, regn inne, for her er vi, på sykehjemmet. Skrevet av meg for noen minutter siden. Ikke like stilsikkert, men jøss så "treffende".

Jeg stikker innom min makker på natta. Hun har fått den rolige avdelingen i natt. I hvertfall den som har størst sannsynlighet for å være rolig. Hun har eksamen på mandagen, så jeg regner med å finne henne fordypet i en eller annen lærebok. Men til min forbauselse er det full aktivitet der inne. For det drypper vann fra taket. Hun har funnet frem en bøtte som står i den ene stressless stolen. Drypp...drypp...drypp.

Sprekken i taket utvider seg mens vi står der og glor. Det holder ikke lengere med en bøtte. Omkretsen er bare ikke stor nok til favne om dråpene. De havner i stolen. Men vi er jo på et *kremt* sykehjem. Vi er helsepersonale. Vi har jo bleier. I hopetall. Og de er jo så allsidige. Vi hører en annen lyd også. Et skarpere drypp...drypp...drypp. Det kommer fra takplatene litt lenger inn i stuen. Der drypper det foreløpig bare oppå takplatene. Vannet har ikke trengt igjennom.

Det som jeg synes er litt trist oppi alt dette, er at vannet som drypper mot takplatene ble for 3 uker siden meldt under morgenrapporten. Av meg. Det ble notert ned av soneleder. Jeg antar at beskjeden ble formidlet videre. Men kommunikasjon innen kommunal sektor er et kapittel for seg. Ikke vet jeg hvem som har feilet. I mellomtiden er det brukerne som får lide.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar