tirsdag 16. februar 2010

Sommerjobben gikk i vasken

I dag sier jeg "sommerjobben gikk i vasken". Om en uke blir uttalelsen mer nyansert. Herregud, jeg er trossalt 45 år. Hvem i sin villeste fantasi vil gi meg en sommerjobb.

Forsvarets forum har vært min følgesvenn i snart 25 år. Det har blitt ett militært kvailitesblad gjennom årene. For meg er det et do blad. Det ligger sammen med bøker om HTML, Programmering i JAVA, TCP/IP protokollen m.m. Så det er ikke prioritert lesestoff i disse skoletider. Men så ligger det og slenger rundt på jobben også. Jeg er tydeligvis ikke den eneste som var i forvaret. Og har man en kjedelig vakt, ja da blir Forsvarets forum lest fra perm til perm. Og her fant jeg en liten annonse. Sommerjobb ved Forsvarets forskningsinstitutt. De ønsker seg,

"...studenter på høgskole / universitetsnivå. Oppgavene er tilpasset forventet kunnskaps /erfaringsnivå, eller litt høyere. Kjennskap til forsvaret er ikke nødvendig. Instituttet er tverrfaglig og dekker fag som matematikk, fysikk, informasjonsteknologi, kjemi, biologi, medisin, statsvitenskap og økonomi."

Dette var interessant. Noen dager senere så jeg annonsen igjen. Denne gangen i VG Nett. Jeg gikk inn på hjemmesiden til Forsvarets forskningsinstitutt og fant frem flere detaljer om sommerjobben. 10 uker, hvorav to er ulønnet ferie. Videre lesing ga meg mer å tenke på.

"Norges mest attraktive offentlige arbeidsplass. Forvarets forskningsinstitutt (FFI) er en av Norges mest attraktive offentlige arbeidsplasser og en av Norges mest attraktive arbeidsplasser for teknologer. I undersøkelser blant studenter og unge teknologer er FFI den offentlige institusjonen som år etter år kommer høyest på listen som drømmearbeidsplass. Instituttet blander seg også i tetkampen med de fremste og største arbeidsgiverne i privat sektor".

Dette er jo helt perfekt for meg. Jeg mener det og sier det en gang til. Dette er helt perfekt for meg. Kan man få en bedre sommerjobb enn dette? Og i det lavtlønnsyrke jeg er i, så vil jeg heller ikke merke lønnsforskjellen. Må kanskje ta opp et lite lån for å holde fortet i de ukene det gjelder, men det er ikke helt urealistisk. Er det?

Jeg var i en drømmeverden noen dager. Det skal jeg inrømme. Men jeg skjønner at jeg ville stilt sist i køen. Hm.. 45 år og evighetsstudent? Det klinger bare ikke så godt. Jeg tok likevel kontakt med vår tillitskvinne på jobb. Jeg hadde jo permisjon uten lønn i hele 2008. Var det en mulighet til å få permisjon så nære forrige permisjon? Svaret var både positivt og negativt. Jeg kunne få permisjon, men søknadsfristen er 19 februar. Søknaden til Forsvarets forskningsinstitutt skal leveres elektronisk innen 1 mars. Svaret får man vite i slutten av april. Jeg kan bare ikke søke permisjon for en sommerjobb som jeg mest sannsynlig ikke får. Om så sjansen var 90% så ville ikke det bety noe. Man klusser ikke med en fast stilling og permisjon uten at man vet noe sikkert. Men det hadde vært kjempegøy og noe å ha på CV'n.

Hvor faen var disse jobbene når jeg var 20?
Her er linken til Forsvarets forskningsinstitutt og sommerjobben.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar