tirsdag 23. februar 2010

Mitt første redaksjonsmøte

I går ringte de fra bydelsavisen. Redaksjonsmøtet ble flyttet til i dag kl. 09.30. Det passer jo helt perfekt etter en nattvakt, ikke sant? For det er jo da vi er mest opplagt? Penest i klærne? Og ikke minst, mest våken? Etter en nattvakt gir jeg faen i det meste. Kanskje ikke en dum holdning, for da slipper man å være nervøs for førsteinntrykk.

Gradestokken viste 21 kuldegrader. Det er kaldeste foreløpig. Det var ikke en fornøyelse å stå å stampe i rushtrafikk. Men jeg observerte en ting. Det var røykdotter i Nidelva, og med bryggene i bakgrunnen må det bare bli månedens bilde. Jeg kan ikke skjønne annet.

Jeg vet ikke helt hva jeg forventet meg. Kanskje det å komme inn i en korridor stappfull med ivrige studenter og tidligere freelance journalister stående eller sittende langs veggene, med CV'n i hånden, slik man ser på film når noen er på audition til en filmrolle eller lignende. Eller kanskje en hel etasje med arbeidende maur som stresser rundt for å nå deadline? Det hadde jo vært noe.

Stopp. Reality check. Nå.

Det var ingen andre der. Jeg var den eneste. Et lite øyeblikk tenkte jeg at, jøss, dette måtte bety at å ha arbeidet for bydelsaviser og lokal tv tidligere måtte ha vært en stor pluss. Virkeligheten var noe annerledes. Jeg var den eneste som søkte.

Vi var ikke mange tilstede under redaksjonsmøtet. Uansett om jeg til vanlig er veldig observant, må jeg innrømme at jeg fremdeles ikke er klok på hvem som er hvem og hvilke roller de innehar. Tips fra lesere og tips fra oss selv tok mye tid. Det var flere alternative artikler som ble sendt i min retning. Et godt inntrykk ville nok vært og sagt ja til alt. Det gjorde jeg slett ikke. Jeg sa ja til minimalt.

Jeg kan ikke si annet enn at det var en interessant opplevelse. Det var i hvertfall et redaksjonsmøte, i motsetning til for to tiår siden. Jeg får oppdatere meg noe på hva en bydelsavis skriver om. For slik jeg husker det fra før, så var det en grunn til at bydelsaviser såvidt overlever.

At det eksisterer flere freelance journalister skjønner jeg. Men det er kanskje ikke et behov at de dukker opp på redaksjonsmøter. Håper det meste kan foregå over mail. For et flere timer langt møte etter en nattvakt lar seg ikke gjøre i lengden. Dessverre var alle røykdottene på Nidelven forsvunnet når jeg kom meg ut i kulden igjen. Månedens blinkskudd får vente til en annen dag. Her er forresten blinkskuddene for januar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar